De opgave
Waar in de huidige situatie de school twee locaties heeft – de Kiezel en de Kei – komen deze straks samen in één compact centraal gebouw. Nadat in 2019 brand uitbrak in de Kei en meerdere lokalen beschadigd raakten, moesten leerlingen verhuizen naar een tijdelijke dependance. Hoewel de school in eerste instantie een gefaseerd plan voor de nieuwbouw voor ogen had, heeft Vakwerk een integrale aanpak voorgesteld: in één keer ontwerpen en bouwen. Dit resulteert niet alleen in een efficiënter proces en lagere bouwkosten; deze aanpak zorgt er ook voor dat we compacter kunnen bouwen, dat we minimale overlast voor de buurt creëren én dat er minder vaak verhuisd hoeft te worden.
Het programma is een brede school met drie opdrachtgevers en gebruikers: de gemeente, de basisschool en de kinderdagopvang. In de nieuwbouw komen een sportzaal, 14 klaslokalen voor de basisschool, 6 groepsruimtes voor de kinderdagopvang en ondersteunende grotere en kleinere ruimtes zoals een aula, speellokaal, kantoorruimtes en bergingen samen.
Robuuste vleugels op een transparante plint
De nieuwbouw past in hoogte, schaal en materialisatie goed in zijn omgeving. De school bestaat in basis uit drie functionele volumes, die samen een alzijdig ensemble vormen. Afgeronde koppen geven het gebouw een zachte en vriendelijke uitstraling. Voor de materialisatie van de gevels maken we onderscheid tussen het hart en de begane grond, versus de verdieping. Door het transparante karakter van het hart en de begane grond krijgt de school een schaal die prettig is voor het kind, en wordt de relatie met het omliggende groen versterkt.
De verdieping erboven is robuuster van aard. Door dit onderscheid te maken creëren we een open en speelse basis, met daarboven een veilige en rustige leeromgeving. De zachte geeltinten zijn een knipoog naar de gele brievenbussen die zo kenmerkend zijn voor de wijk. Het metselwerk wordt uitgevoerd in kettingverband dat in de wijk overheerst. De sportvleugel is duidelijk herkenbaar door de uitstekende kopjes in de gevel.
Een gedeeld hart
Het gebouw is onderverdeeld in drie ‘adressen’ – de kinderdagopvang, de school en de sportvleugel – die we ieder een eigen kleuraccent toekennen voor identiteit en herkenbaarheid. De gekozen kleuren refereren, net als het geel in de gevel, naar het vrolijke en veelal primaire kleurgebruik in de wijk. Door eenzelfde concept in het interieur toe te passen versterken we de verbinding met de omgeving. De sportvleugel is blauw, de kinderopvang groen, en de schoolvleugel rood roze.
Vanuit de hoofdentree kom je gelijk binnen in het hart van de school, dat door zijn dubbele hoogte en daklichten ruim en licht aanvoelt. De eikenhouten trap verbindt de begane grond met de verdieping en biedt zelfs een zitpodium voor de kleintjes. In het hart komen de drie adressen samen; dankzij korte looplijnen is de eigen wereld van elk kind toch dicht bij het collectief. Gangen zijn met overmaat ontworpen om leer- en speeleinlandjes te creëren. Deze eilandjes versterken de verbinding tussen de vleugels en het hart, en hebben eenzelfde look & feel. Door de eilanden een accentkleur te geven voelen de gangen minder groots aan en krijgen ze meer de schaal van het kind.
"Steenvoorde is een school voor én van de wijk geworden, zowel vanbinnen als vanbuiten!"
"Met een warm en ruim onthaal in het hart, en waar je je weg goed kunt vinden door de herkenbare adressen!"
Groep 1 en 2 zitten meteen bij de hoofdentree, lekker dicht bij het speellokaal. De deuren van het speellokaal kunnen open, waardoor de ruimte haast onderdeel wordt van het gedeelde hart. Het speellokaal ligt iets verzonken, met een fijne zitrand eromheen voor een beschutter gevoel. Eikenhouten garderobes, speelhuisjes en zitkastjes geven de gangen een warme uitstraling. In de huisjes kunnen kinderen spelen of zich juist even terug te trekken. Ook handig: de huisjes zijn voorzien van opbergruimte voor speelgoed. Vanuit de huisjes hebben kinderen zicht op het lokaal én buiten. Ook groep 3 en 4 hebben een eigen speelplein. Door de speelzones net wat uit te laten steken naar de gang zijn de grenzen niet zo hard en krijgt het speelplein meer de schaal van het kind.
De eerste verdieping huisvest de leslokalen voor de bovenbouw, de sportzaal en bso 2, en de bso 3 en multifunctionele ruimte die hier het hart vormen. De boekenkasten in deze ruimte zijn verrijdbaar zodat de ruimte flexibel inzetbaar is. Zo kan hier geleerd, gespeeld én gevierd worden!
Door de grote vides en hoofdtrap zijn de begane grond en de verdieping visueel met elkaar verbonden. Ook vanuit het leerplein voor groep 7 en 8 hebben leerlingen zicht op de kleintjes die beneden aan het spelen zijn. Zo komt alles en iedereen samen in de nieuwe school!
De sportzaal is voorzien van grote panoramaramen met prachtig uitzicht op de groene omgeving, en de vensterbanken bieden ruimte om tussendoor even bij te komen.
Landschap
De ruimtelijke organisatie van de school definieert verschillende buitenruimtes, die fungeren als pleinen voor de verschillende adressen. Zo heeft ieder adres zijn eigen plek! Vanuit hun lokaal kunnen kinderen zo hun schoolplein op lopen, of vanuit de raamzitjes genieten van het groene uitzicht. Zelfs de dwergvleermuis vindt zijn plekje, in de nestkasten die in de gevel zijn verwerkt. Voor het landschap bedacht Vakwerk een concept van verhoogde groene eilanden rond de schoolvleugels, als buffer tussen de leslokalen en de speelpleinen. Het landschap wordt verder ontworpen door MTD landscape architects.
Projectgegevens
Locatie: Rijswijk
Opdrachtgever: Gemeente Rijswijk
Jaar: 2022 – 2025
Status: DO afgerond
Programma: basisschool, kinderdagverblijf, ondersteunende ruimtes; totaal BVO 3900 m2
Team Vakwerk: Ellen, Gwendolyn, Ana, Peter, Ruben, Martijn
Samenwerking: IMD, De Blaay van den Boogaard, ZRi, MTD landscape architects