Vakwerk voor een soepele overstap

Vakwerk bouwt in hout

Het Openbaar Vervoer knooppunt Ede wordt vernieuwd. Eind 2024 kunnen reizigers gebruik maken van een nieuw houten station. Het nieuwe station komt ten oosten van het huidige station en wordt voorzien van nieuwe overstapmogelijkheden naar trein, bus, fiets en auto. Kenmerkend is de houten kap die in materiaal en structuur de verbinding legt met de Veluwe.

 

Vakwerk lever je samen

Het nieuwe openbaar vervoer knooppunt is ontworpen door Royal HaskoningDHV naar het oorspronkelijke voorontwerp van Mecanoo architecten. De bouwcombinatie EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur, Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen vestiging Arnhem, voert de bouwwerkzaamheden uit. Namens de bouwcombinatie waarborgt Vakwerk architecten de esthetische kwaliteit, maken we een verdiepingsslag in het ontwerp en zorgen we ervoor dat esthetiek met maakbaarheid wordt gecombineerd.

Omvang

Het nieuwe verkeersknooppunt is meer dan alleen een nieuw station. Het bestaat onder andere uit een langzaamverkeersbrug aan de oostzijde, nieuwe perrons inclusief overkapping en een nieuwe voetgangerspassage, een nieuw stationsgebouw met fietsenstalling en commerciële ruimtes en een fietstunnel ter hoogte van de huidige voetgangerspassage. Er komt een nieuw busstation en diverse andere overstappunten zoals een kiss & ride en meerder fietsenstallingen. Van grote afstand is het station herkenbaar aan de 40 meter hoge stationstoren.

Hout

De sporenkap bestaat uit 23 driehoeken van gelamineerde vuren houten liggers van 27 meter lang, 2 meter hoog en 30 centimeter breed. in de grote driehoeken bevinden zich kleinere houten driehoeken. In de sporenkap zijn driehoekige daklichten opgenomen. Deze zijn willekeurig over de kap geplaatst om daglicht op het perron en in de voetgangerstunnel te laten vallen. Zelfs deze willekeurig geplaatste daklichten zijn weer opgebouwd uit kleinere driehoeken.

Foto: ProRail

Zink

Om de vuren houten liggers goed te beschermen tegen weersinvloeden worden ze ingekleed met zink. Het patroon van de gevelafwerking refereert, net als de daklichten in de sporenkap, met haar vormen naar de driehoeken die overal in het station herkenbaar zijn.

Foto: ProRail
marck

"Met Vakwerk gaan we vakkundig een echt vakwerk afleveren!"

rikkert

"Straks heb ik nóg meer reden om de Veluwe te bezoeken!"

francesco-2

"Dit stationsproject laat zien dat samenwerking tussen verschillende ontwerpende partijen leidt tot een beter resultaat."

Projectgegevens
Locatie: Ede
Opdrachtgever: ProRail
Jaar: 2020 – 2024
Status: bouwvoorbereiding, uitvoering
Programma: Openbaar Vervoer Knooppunt met treinstation, fietsenstalling, tunnels en brug
Team Vakwerk: Francesco, Rikkert, Marck, Tim, Peter, Zuzanna, Flore en Mayke
Samenwerking: VolkerWessels Infrastructuur, Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail, Van Wijnen, IA Groep, Royal HaskoningDHV
Concept ontwerp: Mecanoo Architecten (SO, VO)
Verdere ontwerpuitvoering: Royal HaskoningDHV
Coördinatie beeldkwaliteit (DO/uitvoering): Vakwerk
Beelden: Vakwerk

Vragen?
Neem contact op met Francesco.
Francesco Veenstra
Francesco Veenstra
06 297 00 359